Materiały dla dzieci – na czas pobytu w domu – od specjalistów oraz wyjaśniające tematykę związaną z epidemią.

-->

Podczas pobytu w domu specjaliści z poradni zachęcają do pracy z dzieckiem pod ich kierunkiem. Informacji na temat wykorzystania polecanych materiałów udzielają w czasie dyżurów telefonicznych: informacje: Uwaga! Ważna informacja dotycząca bieżącej sytuacji!

KILKA RAD DLA RODZICÓW, JAK PRACOWAĆ Z DZIECKIEM W DOMU (rady logopedy):

  1. Dziecko musi mieć stałe miejsce do pracy, uporządkowane, pozbawione zbędnych, rozpraszających bodźców (jak np. włączony monitor komputera),
  2. Ćwiczenia logopedyczne oparte są na uważnym słuchaniu, dlatego musi być cicho (nie może grać radio, telewizor, hałasować rodzeństwo),
  3. Przydatne jest stojące lusterko, które pomaga dziecku kontrolować swoją buzię,
  4. Najlepiej, żeby pora ćwiczeń była stała, w czasie, kiedy mamy wolny czas i możemy poświęcić dziecku całą uwagę,
  5. Nie używajmy określenia „chodź, poćwiczymy”- zamieńmy go na „pobawmy się”, „zagrajmy w grę od pani logopedy”, pokolorujmy razem” itp. – chętniej dziecko podejmie zadanie wspólnie z rodzicem, gdy będzie kojarzyło się z zabawą a nie z nauką,
  6. Chwalmy, nagradzajmy staranie a nie efekt. Nawet, gdy ćwiczenie nie zostanie wykonane prawidłowo liczy się podjęcie wysiłku,
  7. Efekt terapii w ogromnej mierze zależy od zaangażowania dorosłego i jego systematyczności.
  8. Gdy dziecko nie używa utrwalanych głosek w mowie spontanicznej, to nie znaczy, że mu się nie chce! Dorosły mówiąc, nie kontroluje ułożenia ust i języka – dzieje się to automatycznie. Nieprawidłowa wymowa świadczy o tym, że dziecko jaszcze nie zautomatyzowało prawidłowej wymowy głosek, a nie z lenistwa.
  9. Pozytywna energia rodzica to pozytywna energia dziecka. Rodzicu, zarażaj pogodą ducha, nawet w tym czasie niepokoju. Pamiętaj, dziecko wzoruje się na Tobie!

Logopedzi w celu utrwalania dotychczas ćwiczonych głosek polecają stronę internetową:

https://domologo.pl/category/logopedia/wymowa/

z której można wydrukować materiały do wykorzystania w domu oraz propozycje ćwiczeń. W razie pytań można dzwonić w godzinach dyżuru.

Polecamy film dla dzieci utrwalających prawidłową wymowę głoski „sz”:

Polecam kolejny świetny film, jak kształcące są codzienne zajęcia z dziećmi w domu, szczególnie w obecnym czasie. Nauka przez działanie – najskuteczniejsza edukacja. Szczególnie chciałyśmy podziękować pani Oli Górce- autorce filmu – za udostępnienie go Państwu.

Dla naszych Uczniów i Rodziców😉

Publiée par Ola Górka sur Jeudi 19 mars 2020

Aby pomóc dzieciom w wieku przedszkolnym w rozwijaniu umiejętności grafomotorycznych, wzrokowych, słuchowych, matematycznych, pamięci, koordynacji wzrokowo-ruchowej zachęcamy do skorzystania z kart pracy na stronach:

https://eduzabawy.com/karty_pracy/

https://mojedziecikreatywnie.pl/pobieranie

A tutaj ćwiczenia dla starszych dzieci – w formie atrakcyjnych gier edukacyjnych:

https://www.dyktanda.net

https://dyktanda.online/app/

http://www.superbelfrzy.edu.pl/category/gry-edukacyjne/ortograficzne/

W razie pytań, w jaki sposób można wykorzystać powyższe ćwiczenia, zachęcamy do kontaktu z naszymi pedagogami.

JAK ROZMAWIAĆ Z DZIEĆMI O OBECNEJ SYTUACJI :

MAŁE DZIECKO

– wyjaśnić dlaczego ważne jest aby  wszyscy pozostawali w domu, nie spotykali się z przyjaciółmi i bliskimi (m.in. powołując się na znane doświadczenia z przeszłości (przeziębienie, katar, gorączka) z informacją, że jest to ochrona przed zachorowaniem,

– nie okazywać przy dziecku strachu, leku, zdenerwowania – dziecko będzie się czuło bezpieczniej przy opanowanych, pewnych  rodzicach, 

– rozmawiać spokojnie, w łatwy i przystępny sposób opowiadać o tym co dzieje się w rzeczywistości, nie tylko o chorobach, wirusie, kwarantannie itd.,

– w rozmowie podążać za emocjami dziecka, nie stwarzać sztucznie problemu, jeśli dziecko nie interesuje się tym co dzieje się wokół niego nie informować go poprzez zarzucanie niepotrzebnymi informacjami,

– w przypadku pytań dotyczących czyjejś śmierci, spokojnie poinformować o dobrym samopoczuciu, wytłumaczyć, iż wiele zależy od nas (izolacja, mycie rąk, wypoczynek, sen itp),

– jeżeli rodzic nie potrafi odpowiedzieć, nie trzeba bać się powiedzieć, że nie wie – wytłumaczyć, iż są osoby które potrafią pomóc (lekarze, pielęgniarki itd.),

– zaplanować czas dziecka i wspólną aktywność (gry, czytanie, filmy) wpłynie to korzystnie zarówno na rozwój psychomotoryczny jak również odciągnie uwagę od trudnych informacji, pośrednio spowoduje, że dziecko ten czas zapamięta jako przyjemny,

            Co można robić z dzieckiem w domu?

            -grać w planszówki, karty, warcaby, szachy,

            -czytać książki, bajki, komiksy,

            -wykonywać proste ćwiczenia ruchowe (podskoki, tory przeszkód, wspólne tańce),

            -rysować, malować, tworzyć z mas plastycznych, wycinać,

            -oglądać pasma dla dzieci w telewizji lub filmy dokumentalne na platformach vod,

            -uczyć się – szkoły i przedszkola pracują zdalnie, mogą zlecać dzieciom różne   zadania,

            -majsterkować, robić na drutach czy grać na instrumencie, pomóc w odnalezieniu           nowych zainteresowań.

– skorzystać z filmów i bajek tłumaczących czym jest wirus i jak należy się przed nim chronić, m.in.:

W przypadku trudności w rozmowie z dzieckiem i nasilenia się zachowań lekowych zachęcamy do kontaktu z naszymi specjalistami.

Jak o obecnej sytuacji rozmawiać z małymi dziećmi, które mogą czuć się zaniepokojone tym, co dzieje się wokół nich? Polecamy ilustrowaną książeczkę do wydrukowania, która pomoże wyjaśnić im, czym jest koronawirus, a rodzicom zrozumieć emocje swoich dzieci. Link poniżej:

https://660919d3-b85b-43c3-a3ad-3de6a9d37099.filesusr.com/ugd/64c685_043dfd8a71d64cb78df2c51d21574e6b.pdf

A tutaj świetna bajeczka, wyjaśniająca dzieciom, czym jest koronawirus:

Polecamy również blog Doroty Bródki – psychologa, psychoterapeuty, autorki świetnej bajki dla dzieci na obecny czas dla małych i troszkę starszych dzieci. Na stronie zamieszczonej w linku poniżej, bajka do słuchania i do czytania (wersja w kolorze i bez koloru) a także kilka rad dla rodziców. Polecamy!

http://dorotabrodka.pl/blog/

A tu ta sama bajka do oglądania: